Type de diplôme : Doctorat

BAC +8 et plus
  • Langue(s) des enseignements

Français, Anglais

The “Frontières de l’Innovation en Recherche et Éducation” (FIRE) PhD program, established in 2006, is part of the “Programme Bettencourt” created and funded by the Bettencourt-Schueller Foundation to help creative and talented students develop their PhD in an environment as enriching as those of the best graduate programs in the world. It is one of the 21 doctoral schools hosted at Université de Paris. The disciplines covered by the doctoral school are broad and include natural sciences, engineering and technology, medical and health sciences, and social sciences.

The aim of this interdisciplinary doctoral school is to promote ambitious research projects involving interactions between a wide range of academic disciplines in the pursuit of understanding living systems, education, and discovery. Thus, the FIRE graduate school recruits students trained in various disciplines (e.g. biology, physics, medicine, economy, linguistics) from around the world.

A number of research aims are associated to the FIRE doctoral school due the interdisciplinary nature of the program. They can be broadly categorized into two main tracks: Life Sciences(“Frontières du Vivant” – FdV) and Learning and Digital Sciences (“Frontières de l’Apprendre et du Numérique” – FAN).

Niveau d'entréeBac+5

Public(s) cible(s)

• Étudiant
  • Salarié - Profession libérale

Modalité(s) de formation

Validation des Acquis de l'Expérience : Oui

Langue(s) des enseignementsFrançais, Anglais

Lieu d'enseignement

Students admitted to the FIRE PhD program have a strong background in at least one of the disciplines relevant to their research project, demonstrate the quality and originality of the research project in view of its interdisciplinary, and show a proven interest in interdisciplinarity and the FIRE PhD program.

The FIRE PhD program is supported by many institutions that offer fellowships to the top-ranked students. This include fellowships from the Universities (doctoral contracts), the regions, and some foundations. Since the doctoral school will not be able to support all the eligible candidates (around 10 out of the 30 students admitted every year), students and their supervisors are encouraged to apply independently to funding available from other institutions, to insure the eligible candidate to be admitted in the FIRE program.

Language: English unless all the participants are French speakers.

• CRI Paris
  • Directrice de l'Ecole Doctorale
    Muriel Mandarini
  • Directeur adjoint
    David Tareste

Contact(s) administratif(s)

• Elodie Kaslikowski

Centre de Recherche Interdisciplinaire (CRI)8 bis, rue Chalres V75004 Paris

Email : fdvphd @ cri-paris.org

Lire la presse en ligne

Vous aimez lire la presse nationale, régionale et internationale ? Vos réseaux sociaux pointent vers des articles intéressants mais vous n’avez pas la possibilité de les lire en entier ? Avec vos identifiants ENT, accédez à l’actualité en ligne, grâce la base EUROPRESSE   proposée par les bibliothèques d’Université de Paris.

Confinement : allier cours et travail à domicile

Depuis le 16 mars, toutes les universités de France sont fermées afin d’éviter la propagation du Covid-19. À Université de Paris, la continuité pédagogique est assurée par les enseignants et les étudiants poursuivent leurs cours à domicile à travers différentes plateformes. Qu’en est-il des formations en alternance ? Elodie Haye, étudiante apprentie en communication, partage son expérience.

Le MOOC Ocaml est de retour

Profitez de cette période de confinement pour vous initier à la programmation fonctionnelle !

Covid-19 – Quatre projets de recherche appliquée financés en urgence

Le ministère des Solidarités et de la Santé a mis en place une procédure accélérée d’évaluation de projets de recherche appliquée. Un jury comprenant des représentants du comité scientifique du consortium REACTing a examiné en urgence 27 projets liés au COVID-19. 11 projets, dont 4 portés par des équipes d’Université de Paris, ont été identifiés par le jury comme prioritaires à mettre en œuvre dès maintenant