ECTS
2 crédits
Composante
UFR Études Interculturelles de Langues Appliquées
Volume horaire
18h
Période de l'année
Semestre 2
Description
1. Introduction : Culture as Product(s) in a Late American Capitalism
Frameworks
2. Markets: The Economics of Culture in the United States
Tactics – Vehicles
3. Marketing Culture: When Business Meets the Arts
4. Creation for the Masses? The Politics of High Culture
Markets – Targets
5. Multiculturalism on the Shelf: Race in Cultural Industries
6. Gender and Sexuality Issues in American Popular Culture
7. Red, White, and Blue: The Conservative Culture
Contents – Storytelling
8. Marketing History: The Business of American Past
9. Rebellion for Sale: Counterculture as a Cultural Product
10. Selling the War? Warfare as Cultural Product
Abroad – Exporting
11. Conquering the World: U.S. Cultural Goods Abroad
12. Conclusion & Final Exam
Objectifs
Compétences visées : Introduction à la situation du domaine culturel au sens large aux États-Unis : travail sur le cadre économique et juridique ; relations avec le acteurs privés et avec les autorités publiques ; segmentation en « marchés » ; enjeux des contenus discursifs ; et internationalisation.
Heures d'enseignement
- Civilisation du monde anglophone: enjeux culturels et économiques contemporainsTravaux Dirigés18h
Pré-requis nécessaires
Niveau C1
Syllabus
Rosamund Billigton et al., Culture and Society: A Sociology of Culture, Palgrave MacMillan, 1991;
Laurent Fleury, Sociology of Culture and Cultural Practices, Lexington, 2014 ;
John Hartley et al., Key Concepts in Creative Industries, Sage, 2013.
James Heilbrun, Charles M. Grey (ed.), The Economics of Art and Culture, Cambridge University Press, 2004;
Mark D. Jacobs, Nancy Weiss Hanrahan (eds), The Blackwell Companion to the Sociology of Culture, Blackwell Publishing, 2005;
Ruth Towse, A Handbook of Cultural Economics, Cambridge University Press, 2010.
Dernière mise à jour le 22 juin 2023