ECTS
3 crédits
Liste des enseignements
Cours liste NOIRE ou BLEUE ou ROUGE
3 créditsAu choix : 1 parmi 3
Liste Noire
3 créditsAu choix : 1 parmi 6
History and Epistemology of Linguistic Sciences)
3 créditsRecherches en linguistique chinoise
3 créditsSpeech perception
3 créditsTopics in phonological theory
3 créditsTopics in prosody
3 créditsQuestions computationnelles en phonologie/signal
3 crédits
Liste Bleue
3 créditsAu choix : 1 parmi 6
Phonetics
3 créditsPhonology
3 créditsTheoretical morphology
3 créditsTheoretical syntax
3 créditsNew syntactic theories
3 créditsSemantic analysis
3 crédits
Liste Rouge
3 créditsAu choix : 1 parmi 7
Prosodic analysis
3 créditsExperimental phonology
3 créditsPhonological analysis
3 créditsAdvanced morphology
3 créditsAdvanced theoretical syntax
3 créditsAdvanced experimental syntax
3 créditsAdvanced semantics and pragmatics
3 crédits
Cours liste NOIRE ou BLEUE ou ROUGE
ECTS
3 crédits
History and Epistemology of Linguistic Sciences)
ECTS
3 crédits
SL6CY051
This interdisciplinary course (Research Master) brings together several subfields of Linguistics, The History of Linguistic Typology. The History of Field Work and Epistemology, the component that deals with knowing and the methods of obtaining knowledge in the history of Linguistics.
The study of the great variety of typological structures has been, and still is, a great challenge for missionaries and linguists. The main objectives of this course are (1) to give an overview of the history of linguistics of Amerindian languages and the origins of comparative linguistics, and (2) to analyze a selection of representative texts (Francisco Ximénez, Hervás y Panduro, Heckewelder, Severin Vater, Duponceau, Pickering, Gallatin, Hale, Francisco Pimentel, Lucien Adam, Boas, Sapir). This course concentrates on early modern descriptions of non-Western languages and the impact of these studies on the history of Linguistic thought. The main focus is the study and documentation of American indigenous languages during the pre-modern period, most of them written in French, English, Spanish and Portuguese. An overview will be given of the most important sources (missionary and non-missionary), the linguistic documentation, namely grammars (‘Extended Latin Grammar’/ grammaire étendue) and a selection of the great pioneering lexicographical works will be analyzed (dictionaries).
Bibliographie
- Campbell, Lyle. 1997. American Indian Languages. The Historical Linguistics of Native America. Chapter 2, pp. 26-89. Oxford: Oxford University Press.
Recherches en linguistique chinoise
ECTS
3 crédits
SL3CY070
Prérequis
Séminaire destiné aux étudiants de M2 et D. Compétences en langue chinoise nécessaires. Avoir suivi le cours orange de “Linguistique comparée mandarin-français” est un plus.
Objectifs et contenu principal
Ce séminaire vise à présenter des recherches récentes en linguistique chinoise, au travers d'une thématique annuelle (deux premiers tiers du semestre) et d'articles apportés par les participants (dernier tiers du semestre).
La thématique de 2021-2022 portera sur le syntagme nominal en chinois: syntaxe et sémantique. On y abordera les questions suivantes : - Quelle est la structure interne du SN? - Quel statut pour les classifieurs? - Les modifieurs du nom : quelles positions pour quelles valeurs? - Valeurs sémantiques du SN ((in-)définitude, statut informationnel…)
Bibliographie
Bartlett, Laura, et Kay-Eduardo González-Vilbazo. 2013. « The structure of the Taiwanese DP in Taiwanese–Spanish bilinguals: evidence from code-switching ». Journal of East Asian Linguistics 22, no 1: 65 99.
Chen, Ping. 2009. « Aspects of referentiality ». Journal of Pragmatics 41, no 8: 1657 74.
Chen, Ping. 2004. « Identifiability and definiteness in Chinese ». Linguistics 42, no 6: 1129 84.
Cheng, Lisa Lai-Shen, and Rint Sybesma. 2014. “The Syntactic Structure of Noun Phrases.” In The Handbook of Chinese Linguistics, edited by C.-T. James Huang, Audrey Y.-H. Li, and Andrew Simpson, First Edition. John Wiley & Sons.
Cheng, Lisa Lai-Shen, and Rint Sybesma. 2012. “Classifiers and DP.” Linguistic inquiry 43.4: 634-650.
Cheng, Lisa Lai-Shen, and Rint Sybesma. 1999. “Bare and Not-so-bare Nouns and the Structure of NP.” Linguistic Inquiry 30, no. 4: 509–42.
Del Gobbo, Francesca. 2005. “Chinese relative clauses: restrictive, descriptive or appositive?.” Brugè, Laura et al.(eds.), Contributions to the thirtieth Incontro di Grammatica Generativa, Venezia: Libreria Editrice Cafoscarina. 207-305.
Del Gobbo, Francesca. 2010. “On Chinese appositive relative clauses.” Journal of East Asian Linguistics 19.4: 385-417.
Erbaugh, Mary S. 2002. “Classifiers are for specification: Complementary functions for sortal and general classifiers in Cantonese and Mandarin.” Cahiers de linguistique Asie orientale 31.1: 33-69.
Larson, Richard, and Naoko Takahashi. “Order and interpretation in prenominal relative clauses.” MIT Working Papers in Linguistics 54 (2007): 101-120.
Li, Yen-hui Audrey. 1999. « Plurality in a classifier language ». Journal of East Asian Linguistics 8, no 1: 75 99.
Li, Yen-hui Audrey. 1998. Argument determiner phrases and number phrases. Linguistic Inquiry, 29(4), 693-702.
Liao, Wei-wen Roger et Yuyun Iris Wang. 2011. « Multiple-classifier constructions and nominal expressions in Chinese ». Journal of East Asian Linguistics 20, no 2: 145 68.
Paul, Waltraud. 2010. “Adjectives in Mandarin Chinese.” Adjectives. Formal analyses in syntax and semantics. 115-151.
Sharvy, Richard. 1978. « Maybe English has no count nouns: notes on Chinese semantics. An essay in metaphysics and linguistics ». Studies in Language Groningen 2, no 3: 345 65.
Simpson, Andrew. 2002. « On the status of ‘modifying’ DE and the structure of the Chinese DP ». On the formal way to Chinese languages, 74 101.
Sybesma, Rint, and Joanna Ut-Seong Sio. 2008. “D is for demonstrative–investigating the position of the demonstrative in Chinese and Zhuang.”, 453-478.
Xu, Liejiong. 1995. Definiteness effects on Chinese word order. Cahiers de linguistique-Asie orientale, vol. 24, no 1, p. 29-48.
Speech perception
ECTS
3 crédits
SL6CY011
This course explores, through research articles, how speech sounds produced by a variety of articulatory gestures are perceived in the communication process. We will review the main theories of speech perception, the models proposed for cross-language (L1-L2) speech perception, and the perception of speech by newborns in acquiring their native language.
- Learning the different theoretical currents that are at stake in speech perception.
- Improving your knowledge of the tools used to set up speech perception experiments (psychopy; praat)
- Helping you develop research questions (to be studied in your MA theses)
-
Ce cours explore, à travers des articles, la manière dont les sons de la parole produits par une variété de gestes articulatoires sont ensuite perçus dans le processus de communication. Nous allons parcourir les principales théories de perception de la parole, les modèles proposés pour la perception cross-linguistique et la perception de la parole par les nouveaux nés dans le processus d’acquisition de leur langue maternelle.
- Connaître les différents courants théoriques qui sont en jeu dans la perception de la parole
- Perfectionner votre connaissance des outils utilisés pour monter des expériences de perception de la parole (psychopy ; praat)
- Vous aider à développer des idées de recherche (à poursuivre dans votre mémoire)
Topics in phonological theory
ECTS
3 crédits
SL6Y020
Dans ce cours nous allons étudier la typologie des processus phonologiques à partir de données de différentes langues. Nous allons établir quelles structures phonologiques sont les plus fréquentes dans les langues du monde, quelles structures et processus sont plus rares et nous allons poursuivre plusieurs modèles théoriques qui proposent des explications typologiques. Nous allons comparer des analyses différentes proposées pour les mêmes données dans une approche générative et non-générative. L'approche générative sera illustrée par des modèles que vous connaissez déjà (règles, représentations autosegmentales) et en plus par la théorie de l'optimalité (Prince & Smolensky 1993 ; McCarthy & Prince 1993) et par d'autres approches s'inscrivant dans le programme de recherche de la phonologie de laboratoire.
In this course we will study the typology of phonological processes based on data from different languages. We will establish which phonological structures are most frequent in the languages of the world, which structures and processes are rarer, and we will pursue several theoretical models that propose typological explanations. We will compare different analyses proposed for the same data in a generative and non-generative approach. The generative approach will be illustrated by models you are already familiar with (rules, autosegmental representations) and in addition by Optimality Theory (Prince & Smolensky 1993; McCarthy & Prince 1993), and by other approaches that are part of the laboratory phonology research program.
Topics in prosody
ECTS
3 crédits
SL6CY031
- Intonation, émotions et attitudes.
- Systèmes de transcription (ToBI or not ToBI).
- Analyse phonologique de l’intonation.
- Modèles de la structure prosodique en français, anglais et dans les langues romanes.
- Contraintes rythmiques (phrasé) et syntaxiques.
- Intonation et ondes cérébrales.
- Applications en synthèse texte-parole
Référence
- Philippe Martin, Intonation, structure prosodique et ondes cérébrales, London : ISTE, 322 p.
Questions computationnelles en phonologie/signal
ECTS
3 crédits
SL6CY040
- Conservation du son
- Production des sons de la parole
- Représentation harmonique (Analyse de Fourier)
- Analyse par modèle source-filtre (Analyse de Prony-LPC)
- Analyse par ondelettes
- Spectrogrammes
- Fréquence fondamentale
- Modèles articulatoires
- Alignement automatique texte-son
- Réseaux neuronaux récurrents (apprentissage profond)
- Pratique de l’analyse acoustique (Praat et WinPitch)
Référence
- Philippe Martin (2008) Phonétique acoustique, Introduction à l'analyse acoustique de la parole, Paris : Armand Colin, 168 p.
Phonetics
ECTS
3 crédits
- Révision rapide du contenu des cours de phonétique de licence : phonétique articulatoire, transcription phonétique, API, phonétique acoustique
- Situer le domaine de la phonétique expérimentale dans le cadre des études linguistiques
- Etudier les propriétés acoustiques du signal de la parole dans différents contextes linguistiques.
- acquérir les techniques utilisées en phonétique expérimentale : méthodes d’enregistrement, d’analyse acoustique et articulatoire pour tester des hypothèses linguistiques.
Phonology
ECTS
3 crédits
SL2AY031
This course aims to help you acquire a solid understanding of a subset of the problems addressed in theoretical phonology over the last fifty years, to give an overview of the proposed solutions, and to develop a solid mastery of some important formalisms. At the end of the course, it should be relatively easy for you to give an explicit and formal analysis of new data such as those seen in class, to express their potential relevance to our understanding of phonological cognition, and the challenges they pose to certain theoretical ideas, based on a thorough understanding of the theories discussed in class.
- The foundations of modern phonological theory: Chomsky, N. & M. Halle. 1968. The sound pattern of English and its predecessors
- Goldsmith, J. 1976. Autosegmental phonology
- The phonetics-phonology interface
- The treatment of linguistic/sociolinguistic variation (Labov)
- Metrical phonology (Hayes)
Theoretical morphology
ECTS
3 crédits
SL2AY051
Ce cours est une introduction aux théories de la morphologie. Il présuppose que les étudiant.e.s soient déjà familiers avec les concepts fondamentaux de la morphologie, tels que présentés dans le cours de morphologie niveau L3, le cours d'Introduction à la morphologie, ou un enseignement équivalent.
Les principaux domaines abordés seront les suivants:
- L'objet de la morphologie: étude de la structure interne des mots, ou étude des relations entre mots?
- La place de la morphologie dans l'architecture grammaticale
- Les approches morphématiques (Item et Arrangement) de la morphologie
- Les approches Item et Processus
- Un exemple élaboré d'approche Mot et Paradigme: la morphologie des fonctions paradigmatiques.
Bibliographie
- Martin Haspelmath et Andrea Sims. 2010. Understanding Morphology. Routledge.
- Bernard Fradin. 2003. Nouvelles approches en morphologie. Presses Universitaires de France.
- Andrew Hippisley et Gregory T. Stump. 2016. The Cambridge Handbook of Morphology. Cambridge University Press.
Theoretical syntax
ECTS
3 crédits
SL2AY071
L’ordre des mots
Le cours affronte la question de l’ordre des mots et des constituents et de sa variation dans les langues du monde du point de vue de la syntaxe théorique. Quels mécanismes sont-ils à l’origine de ces variations ? S’agit- il de paramètres d’ordre syntaxique ou morpho-phonologique ? Ces paramètres sont-ils globaux ou locaux ? Comment sont-ils fixés au cours de l’acquisition ? Le cours s'articule en douze séances intercalées de TD.
1. La typologie de l’ordre des mots
Greenberg et les universaux impliquationnels
Révisions
Lacunes
2. Quelques notions de diachronie
Une question controversée
3. Quelques faits d’acquisition
4. Les langues non configurationnelles
5. Une première hypothèse : des paramètres de linéarisation
La notion de c-comande
Le schéma X barre
Résultats et problèmes
6. Ceci ne suffit pas : d’autres variations et le mouvement
Les langues VSO
La position des adverbes en français et en anglais
Le mouvement de V à T
7. Une deuxième hypothèse : pas de paramètres du tout
Kayne et l’Axiome de Linéarisation (Kayne 1994)
Détails et problèmes
9. Evolutions : l’antisymétrie dynamique
10. Final over final Constraint
11. La cartographie
12. Bilan
Bibliographie
- Martins A. and A. Cardoso (eds.). 2018. Word order change. Oxford Studies in Diachronic and Historical Linguistics, OUP.
- Bailey L. and M. Sheehan (eds). 2018. Order and structure in Syntax. Language Science Press.
- Westergaard M. . 2009. The acquisition of word order. John Benjamins.
- Svenonius, P. (ed.) 2000. The derivation of OV vs VO. John Benjamins.
New syntactic theories
ECTS
3 crédits
SL2AY081
Le cours présente la grammaire syntagmatique guidée par les têtes (HPSG) et ses multiples applications (description de nombreuses langues, TAL, psycholinguistique) • La notion de traits en linguistique, les grammaires d'unification • Le lexicalisme, X-barre et la notion de tête, constituance et ordre des mots • La grammaire HPSG: la grammaire comme ontologie, hiérarchie de structures de traits typées • La sous-catégorisation: catégories et fonctions • Les verbes à complément infinitif : une approche par partage ou coïndiciation • Les adjectifs épithètes et attributs; la notion d’accord • Les auxiliaires et les prédicats complexes • Les alternance de valence: passif, impersonnel • Les dépendances à distance et constructions “à extraction”: une approche constructionnelle • Les pronoms personnels et réfléchis: principes de liage fonctionnel • La coordination et les syntagmes sans tête
Chaque semaine, la première partie de la séance est un CM, la seconde est un TD
Bibliographie
A. Abeillé, 2007. Les Grammaires d'unification, Hermès. (chap 2) C. Pollard, I. Sag, 1988. Information-based syntax and semantics, CSLI series, Stanford. C. Pollard, I. Sag, 1994. Head-driven Phrase structure grammar, University of Chicago Press. R. Levine. 2017. Syntactic analysis : an HPSG based approach. Cambridge University Press. I. Sag, T. Wasow, E Bender, 2003. Syntactic theory, a formal introduction, CSLI. 2d edition S. Müller, A. Abeillé, R. Borsley, J-P. Koenig (eds) HPSG: the handbook, Language Science Press (on line)
Semantic analysis
ECTS
3 crédits
SL2AY101
Ce cours poursuit l’étude du domaine empirique de la sémantique formelle contemporaine. Un de ses objectifs est de faciliter la maîtrise de différentes notions et procédés de formalisation concernant une théorie du sens, afin de permettre l'analyse de problèmes spécifiques et plus en général la pratique de la recherche. Le cours couvrira diverses questions, par exemple l’extension de l’ontologie (et des types sémantiques) requise pour des domaines tels que le traitement des événements.
Prosodic analysis
ECTS
3 crédits
SL6BY021
Goals
Beyond sounds, the suprasegmental part of speech (prosody and intonation) interacts with other domains of the linguistic structure. The goal of this course is to introduce students to the domain of prosody by analyzing the phonetic forms of the prosodic contours, as well as their associations and their functions, particularly in interaction with syntax, discourse, emotions, and attitudes. Particular attention will be given to the prosody/syntax and the prosody/discourse interfaces. Knowledge students will acquire with this course
Students will learn how to explain the concept of prosody, its forms and its functions. They will be able to quantitatively characterize prosody, and to make a typological description (accents, tones, stress). They will learn how to explain the prosodic characteristics of utterances with a particular accentual or phrase pattern, or to establish links with syntax, discourse, emotions and attitudes. They will also learn how to read and summarize recent articles on prosody (in French and in English) and to address research questions.
Competence students will acquire with this course
- Prosodic (typological) description of a language
- Conduct an acoustic analysis in order to describe prosody and to solve tasks related to prosodic phonology questions: identify accents, contours, relations between a contour and a
- syntactic structure or a discourse phenomenon
- Make prosodic morphing
Experimental phonology
ECTS
3 crédits
SL6BY041
Le début des années 90 a vu l’émergence d’un programme de recherche bien défini, appelé “phonologie de laboratoire”. Par la nature des nouvelles questions posées et par la méthodologie adoptée, il marque une meilleure intégration de la linguistique, notamment la phonologie, dans le contexte général des sciences cognitives. Il adopte des méthodologies propres aux disciplines expérimentales comme la phonétique, la sociolinguistique, la psycholinguistique, l’étude de l’acquisition du langage. A travers plusieurs études précises, nous allons voir comment les méthodes classiques expérimentales peuvent s’appliquer à des questions phonologiques : comment valider les hypothèses avancées par les phonologues ? Nous aborderons à la fois la partie théorique à travers la lecture de différents articles, mais aussi la partie pratique, avec notamment la réflexion de nouvelles problématiques et la conception d’expériences permettant de tester un phénomène phonologique.
Phonological analysis
ECTS
3 crédits
SL6BY011
Ce cours étudie les questions principales posées par la phonologie théorique et les solutions proposées. Le contenu se concentre sur la phonologie autosegmentale (Goldsmith 1976). Les phénomènes étudiés concernent en particulier le niveau suprasegmental (la structure proposée au-dessus du segment) : les tons, la syllabe, la more, l’accent, le pied. On revient au segment à travers le modèle autosegmental de la géométrie des traits (Clements 1985). Le modèle autosegmental commence à introduire la notion de contrainte. Au final, un formalisme différent, basé sur un système de contraintes phonologiques (la théorie de l’optimalité – Prince & Smolensky 1993) sera introduit. Les modèles étudiés sont tous des modèles génératifs. Indépendamment du mécanisme formalisé (système de règles ou système de contraintes), ils impliquent l’obtention d’une forme de surface à partir d’une forme sous-jacente, suivant dans ce sens le modèle SPE (Chomsky & Halle 1968).
Références (articles fondateurs)
Chomsky, N. & M. Halle. 1968. The sound pattern of English / Clements, G.N. 1985. The geometry of phonological features. Phonology Yearbook 2. 225-252 / Goldsmith, J. 1976. Autosegmental phonology. MIT PhD dissertation / Prince, A. & P. Smolensky. 1993. Constraint interaction in generative grammar
This course studies the major questions posed by theoretical phonology and the main solutions offered. The focus is on Autosegmental phonology (Goldsmith 1976) and on processes at the suprasegmental level (the proposed level of structure above the segment): tone, the syllable, the mora, stress, and the foot. We return to segments through the autosegmental model of Feature geometry (Clements 1985). Autosegmental phonology introduces the notion of constraint, and a new formal model is subsequently developed based on a system of phonological constraints (Optimality theory - Prince & Smolensky 1993). The models studied in the course are all generative. Regardless of the formal mechanism proposed (rules or constraints) they all involve the mapping of an underlying form onto a surface form, following in this sense the SPE model (Chomsky & Halle 1968).
Advanced morphology
ECTS
3 crédits
SL6BY031
This class is dedicated to quantitative approaches to morphology. The goal of the class is make students familiar with the state of the art in interdisciplinary research on morphology. We will look at relevant work in theoretical linguistics, typology, corpus linguistics, psycholinguistics, and computational linguistics. After a general introduction motivating the relevance of a quantitative approach to morphological issues, we will examine:
- Properties of the distribution of words in corpora
- Morphological irregularity and its psycholinguistic manifesttions
- How morphological systems are organized in terms of predictability
- Properties of words families, and how there relate to inflectional paradigms.
Advanced theoretical syntax
ECTS
3 crédits
SL6BY071
Islands
The aim of this class is to reflect on the nature, the boundaries and the explanations of island constraints. It will have both a theoretical and an empirical/experimental stance, including 1) a survey of the theoretical proposals that have been made and their problems ; 2) an exploration of radically alternative proposals advocating processing difficulties or pragmatic oddities as the only factors explaining islands ; 3) the setting of some experimental guidelines on how to tease apart these factors.
Students taking the seminar will have a) to discuss a paper b) to present about an experiment to be: to pick up an island, an analysis and a language, and set up an experiment aiming at testing the predictions of that analysis for that island effects on that language.
The main text : Cedric Boeckx . 2012. Syntactic Islands, CUP.
References
- Beck 2006. Intervention effects follow from focus interpretation. Natural Language Semantics. 14 : 1-56
- Boeckx, C. and A. Gallego. 2011. Deriving CED effects from phases: some reasons for skepticism. Ms., ICREA/UAB.
- Cinque, G. 1978. Towards a unified treatment of island constraints. In Proceedings of the 12th International Congress of Linguistics, Insbrucker Beitragezur Sprachwissenschaft, W. Dressler and W. Meid (eds.), 344–348.
- Epstein, S. D., H. Kitahara, and T. D. Seely. 2010. Structure building that can’t be. Ms., University of Michigan, Keio University, and Michigan StateUniversity.
- Hofmeister and Sag 2010. Cognitive constraints and island effects. Language 86 :366-415.
- Hornstein, N., H. Lasnik, and J. Uriagereka. 2007. The dynamics of islands: speculations on the locality of movement. Linguistic Analysis 33: 149–175.
- Hornstein, N. and J. Nunes. 2008. Some thoughts on adjunction. Biolinguistics2: 57–86.
- Hornstein, N., J. Nunes, and K. K. Grohmann. 2006. Understanding Minimalism. Cambridge University Press.
- Huang, C.-T. J. 1982. Logical relations in Chinese and the theory of grammar. Doctoraldissertation, MIT.
- Müller, G. 2010. On deriving CED effects from the PIC. Linguistic Inquiry 41: 35–82.
- Nunes, J. and J. Uriagereka. 2000. Cyclicity and extraction domains. Syntax 3: 20–43.
- Phillips, C. 2006. The real-time status of island constraints. Language 82: 795–823.
- Phillips, C. 2009. Should we impeach armchair linguists? In S. Iwasaki, ed., Japanese-Korean Linguistics 17. Stanford: CSLI.
- Phillips, C. 2011. Some arguments and non-arguments for reductionist accounts of syntactic phenomena. Language and Cognitive Processes 26: 1–32.
- Rizzi, L. and U. Shlonsky. 2007. Strategies of subject extraction. In Interfaces + Recursion = Language? Chomsky’s Minimalism and the View from Syntax-semantics, ed. U.
- Sauerland and M. Gaertner, 115–160. Mouton: de Gruyter
- Sprouse, J. 2009. Revisiting satiation. Linguistic Inquiry 40(2): 329–341.
- Sprouse, J., M. Wagers, and C. Phillips. To appear. A test of the relation between working memory capacity and syntactic island effects. Language.
- Stepanov, A. 2007. The end of CED? Minimalism and extraction domain. Syntax 10: 80–126.
- Szabolcsi A. 2006. Strong and Weak islands. In M. Everaert and H. van Riemsdjk, The Blackwell Companion to Syntax, vol1, CH. 64.
- Takahashi, D. 1994. Minimality of movement. Doctoral dissertation, University of Connecticut.
Advanced experimental syntax
ECTS
3 crédits
SL6BY061
- Syntactic theories have long relied on partial introspective data. The availability of large annotated corpora and experimental methods has radically changed our empirical basis. This class will present recent discoveries and explored the consequences for theoretical syntax. We will deal in particular with:
- argument order and transivity alternation (ditransitive verbs, passives)
- locality constraints on long distance dependencies (“islands”)
- elliptical sentences, such as sluicing (Paul left, I dont know when) or gapping (Paul left yesterday and Mary this morning), which are very common in speaking and writing and which challenge most syntactic theories.
The theories are tested with attested data (from large corpora) and with controlled experiments (acceptability judgements, maze task, eye-tracking).
- Students taking the seminar will have to discuss a paper or to perform an empirical study (systematic search and annotation in a large corpus or set up an experiment).
References
A. Abeillé, B. Hemforth, E. Winckel, E. Gibson 2020. Extraction from subject : differences in acceptability depend on the discourse function of the construction, Cognition, 204. Futrell, Levy, R.P., & Gibson, E. (2020). Dependency locality as an explanatory principle for word order. Language. Gibson, E. & Fedorenko, E. 2013. The need for quantitative methods in syntax and semantics research. Language and Cognitive Processes, 28:88–124. Poppels, T., & Kehler, A. 2019. Reconsidering asymmetries in voice-mismatched VP-ellipsis. Glossa: A Journal of General Linguistics, 4(1), 60.
Advanced semantics and pragmatics
ECTS
3 crédits
SL6BY051
Wh-questions in less canonical forms
The aim of the seminar is to make students familiar with contemporary research on topics of semantics and pragmatics, and the interfaces with other fields. The specific content varies each year. This year we look at issues about wh-questions in less canonical forms. Here are some of the central questions addressed:
- Properties of canonical questions
- Noncanonical forms and proposals for characterising them
- Peculiarities of reason questions. How are they reflected in the functional and/or grammatical means that are used
- Participants in the discourse, and their commitments
Dernière mise à jour le 30 août 2021