ECTS
3 crédits
Liste des enseignements
History and Epistemology of Linguistic Sciences)
3 créditsRecherches en linguistique chinoise
3 créditsSpeech perception
3 créditsTopics in phonological theory
3 créditsTopics in prosody
3 créditsQuestions computationnelles en phonologie/signal
3 crédits
History and Epistemology of Linguistic Sciences)
ECTS
3 crédits
SL6CY051
This interdisciplinary course (Research Master) brings together several subfields of Linguistics, The History of Linguistic Typology. The History of Field Work and Epistemology, the component that deals with knowing and the methods of obtaining knowledge in the history of Linguistics.
The study of the great variety of typological structures has been, and still is, a great challenge for missionaries and linguists. The main objectives of this course are (1) to give an overview of the history of linguistics of Amerindian languages and the origins of comparative linguistics, and (2) to analyze a selection of representative texts (Francisco Ximénez, Hervás y Panduro, Heckewelder, Severin Vater, Duponceau, Pickering, Gallatin, Hale, Francisco Pimentel, Lucien Adam, Boas, Sapir). This course concentrates on early modern descriptions of non-Western languages and the impact of these studies on the history of Linguistic thought. The main focus is the study and documentation of American indigenous languages during the pre-modern period, most of them written in French, English, Spanish and Portuguese. An overview will be given of the most important sources (missionary and non-missionary), the linguistic documentation, namely grammars (‘Extended Latin Grammar’/ grammaire étendue) and a selection of the great pioneering lexicographical works will be analyzed (dictionaries).
Bibliographie
- Campbell, Lyle. 1997. American Indian Languages. The Historical Linguistics of Native America. Chapter 2, pp. 26-89. Oxford: Oxford University Press.
Recherches en linguistique chinoise
ECTS
3 crédits
SL3CY070
Prérequis
Séminaire destiné aux étudiants de M2 et D. Compétences en langue chinoise nécessaires. Avoir suivi le cours orange de “Linguistique comparée mandarin-français” est un plus.
Objectifs et contenu principal
Ce séminaire vise à présenter des recherches récentes en linguistique chinoise, au travers d'une thématique annuelle (deux premiers tiers du semestre) et d'articles apportés par les participants (dernier tiers du semestre).
La thématique de 2021-2022 portera sur le syntagme nominal en chinois: syntaxe et sémantique. On y abordera les questions suivantes : - Quelle est la structure interne du SN? - Quel statut pour les classifieurs? - Les modifieurs du nom : quelles positions pour quelles valeurs? - Valeurs sémantiques du SN ((in-)définitude, statut informationnel…)
Bibliographie
Bartlett, Laura, et Kay-Eduardo González-Vilbazo. 2013. « The structure of the Taiwanese DP in Taiwanese–Spanish bilinguals: evidence from code-switching ». Journal of East Asian Linguistics 22, no 1: 65 99.
Chen, Ping. 2009. « Aspects of referentiality ». Journal of Pragmatics 41, no 8: 1657 74.
Chen, Ping. 2004. « Identifiability and definiteness in Chinese ». Linguistics 42, no 6: 1129 84.
Cheng, Lisa Lai-Shen, and Rint Sybesma. 2014. “The Syntactic Structure of Noun Phrases.” In The Handbook of Chinese Linguistics, edited by C.-T. James Huang, Audrey Y.-H. Li, and Andrew Simpson, First Edition. John Wiley & Sons.
Cheng, Lisa Lai-Shen, and Rint Sybesma. 2012. “Classifiers and DP.” Linguistic inquiry 43.4: 634-650.
Cheng, Lisa Lai-Shen, and Rint Sybesma. 1999. “Bare and Not-so-bare Nouns and the Structure of NP.” Linguistic Inquiry 30, no. 4: 509–42.
Del Gobbo, Francesca. 2005. “Chinese relative clauses: restrictive, descriptive or appositive?.” Brugè, Laura et al.(eds.), Contributions to the thirtieth Incontro di Grammatica Generativa, Venezia: Libreria Editrice Cafoscarina. 207-305.
Del Gobbo, Francesca. 2010. “On Chinese appositive relative clauses.” Journal of East Asian Linguistics 19.4: 385-417.
Erbaugh, Mary S. 2002. “Classifiers are for specification: Complementary functions for sortal and general classifiers in Cantonese and Mandarin.” Cahiers de linguistique Asie orientale 31.1: 33-69.
Larson, Richard, and Naoko Takahashi. “Order and interpretation in prenominal relative clauses.” MIT Working Papers in Linguistics 54 (2007): 101-120.
Li, Yen-hui Audrey. 1999. « Plurality in a classifier language ». Journal of East Asian Linguistics 8, no 1: 75 99.
Li, Yen-hui Audrey. 1998. Argument determiner phrases and number phrases. Linguistic Inquiry, 29(4), 693-702.
Liao, Wei-wen Roger et Yuyun Iris Wang. 2011. « Multiple-classifier constructions and nominal expressions in Chinese ». Journal of East Asian Linguistics 20, no 2: 145 68.
Paul, Waltraud. 2010. “Adjectives in Mandarin Chinese.” Adjectives. Formal analyses in syntax and semantics. 115-151.
Sharvy, Richard. 1978. « Maybe English has no count nouns: notes on Chinese semantics. An essay in metaphysics and linguistics ». Studies in Language Groningen 2, no 3: 345 65.
Simpson, Andrew. 2002. « On the status of ‘modifying’ DE and the structure of the Chinese DP ». On the formal way to Chinese languages, 74 101.
Sybesma, Rint, and Joanna Ut-Seong Sio. 2008. “D is for demonstrative–investigating the position of the demonstrative in Chinese and Zhuang.”, 453-478.
Xu, Liejiong. 1995. Definiteness effects on Chinese word order. Cahiers de linguistique-Asie orientale, vol. 24, no 1, p. 29-48.
Speech perception
ECTS
3 crédits
SL6CY011
This course explores, through research articles, how speech sounds produced by a variety of articulatory gestures are perceived in the communication process. We will review the main theories of speech perception, the models proposed for cross-language (L1-L2) speech perception, and the perception of speech by newborns in acquiring their native language.
- Learning the different theoretical currents that are at stake in speech perception.
- Improving your knowledge of the tools used to set up speech perception experiments (psychopy; praat)
- Helping you develop research questions (to be studied in your MA theses)
-
Ce cours explore, à travers des articles, la manière dont les sons de la parole produits par une variété de gestes articulatoires sont ensuite perçus dans le processus de communication. Nous allons parcourir les principales théories de perception de la parole, les modèles proposés pour la perception cross-linguistique et la perception de la parole par les nouveaux nés dans le processus d’acquisition de leur langue maternelle.
- Connaître les différents courants théoriques qui sont en jeu dans la perception de la parole
- Perfectionner votre connaissance des outils utilisés pour monter des expériences de perception de la parole (psychopy ; praat)
- Vous aider à développer des idées de recherche (à poursuivre dans votre mémoire)
Topics in phonological theory
ECTS
3 crédits
SL6Y020
Dans ce cours nous allons étudier la typologie des processus phonologiques à partir de données de différentes langues. Nous allons établir quelles structures phonologiques sont les plus fréquentes dans les langues du monde, quelles structures et processus sont plus rares et nous allons poursuivre plusieurs modèles théoriques qui proposent des explications typologiques. Nous allons comparer des analyses différentes proposées pour les mêmes données dans une approche générative et non-générative. L'approche générative sera illustrée par des modèles que vous connaissez déjà (règles, représentations autosegmentales) et en plus par la théorie de l'optimalité (Prince & Smolensky 1993 ; McCarthy & Prince 1993) et par d'autres approches s'inscrivant dans le programme de recherche de la phonologie de laboratoire.
In this course we will study the typology of phonological processes based on data from different languages. We will establish which phonological structures are most frequent in the languages of the world, which structures and processes are rarer, and we will pursue several theoretical models that propose typological explanations. We will compare different analyses proposed for the same data in a generative and non-generative approach. The generative approach will be illustrated by models you are already familiar with (rules, autosegmental representations) and in addition by Optimality Theory (Prince & Smolensky 1993; McCarthy & Prince 1993), and by other approaches that are part of the laboratory phonology research program.
Topics in prosody
ECTS
3 crédits
SL6CY031
- Intonation, émotions et attitudes.
- Systèmes de transcription (ToBI or not ToBI).
- Analyse phonologique de l’intonation.
- Modèles de la structure prosodique en français, anglais et dans les langues romanes.
- Contraintes rythmiques (phrasé) et syntaxiques.
- Intonation et ondes cérébrales.
- Applications en synthèse texte-parole
Référence
- Philippe Martin, Intonation, structure prosodique et ondes cérébrales, London : ISTE, 322 p.
Questions computationnelles en phonologie/signal
ECTS
3 crédits
SL6CY040
- Conservation du son
- Production des sons de la parole
- Représentation harmonique (Analyse de Fourier)
- Analyse par modèle source-filtre (Analyse de Prony-LPC)
- Analyse par ondelettes
- Spectrogrammes
- Fréquence fondamentale
- Modèles articulatoires
- Alignement automatique texte-son
- Réseaux neuronaux récurrents (apprentissage profond)
- Pratique de l’analyse acoustique (Praat et WinPitch)
Référence
- Philippe Martin (2008) Phonétique acoustique, Introduction à l'analyse acoustique de la parole, Paris : Armand Colin, 168 p.
Dernière mise à jour le 30 août 2021